Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden MediPlus hulpmiddelen B.V.
Kamer van Koophandel 56124163
1 oktober 2024
1. Toepasselijkheid
1.1 Op overeenkomsten waarbij wij als MediPlus artikelen verkopen, zijn de algemene voorwaarden van toepassing.
1.2 De klant kan de algemene voorwaarden via de MediPlus website inzien voordat de overeenkomst (eventueel op afstand) wordt gesloten. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zullen de algemene voorwaarden op verzoek van de klant zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
1.3 MediPlus levert enkel verkoopartikelen. Het verhuren en uitlenen van hulpmiddelen wordt uitbesteed aan Medicura B.V.. Indien uw bestelling verhuur- of uitleen hulpmiddelen bevat gelden hierop de algemene voorwaarden van Medicura B.V..
2. Algemeen
2.1 Artikelen dienen bij levering aan de klant, door de klant gecontroleerd te worden op beschadiging; opmerkingen na aflevering over beschadiging neemt MediPlus niet in behandeling. Indien het artikel via pakketbezorging aan de klant is geleverd dient deze zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 48 uur, de schade aan ons door te geven.
2.2 MediPlus is niet aansprakelijk voor schade en/of letsel, die direct of indirect is ontstaan als gevolg van ondeskundig gebruik en/of gebruik in afwijking van de gebruikelijke bestemming of gebruiksaanwijzing van het artikel.
2.3 Het artikel, het bezit en het gebruik daarvan zijn voor rekening en risico van de klant vanaf het moment dat de klant het artikel in bezit heeft.
2.4 MediPlus is, onverminderd eventuele aansprakelijkheid van de producent op grond van productaansprakelijkheid, nimmer verder aansprakelijk voor schade die de klant lijdt als gevolg van bezit of gebruik van het artikel, dan tot de winkelwaarde van het betreffende artikel of het maximale wettelijke bedrag dat voor de verkoper is bepaald. In het geval van wettelijke aansprakelijkheid is de aanspraak van de klant jegens MediPlus beperkt tot de uitkering van de verzekeringsmaatschappij in het onderhavige geval.
2.5 Door MediPlus genoemde levertijden zijn steeds indicatief en leiden bij overschrijding niet tot enige aansprakelijkheid van MediPlus.
3. Koop
3.1 Betaling van de koopsom dient plaats te vinden bij levering. Zolang de koopprijs niet betaald is, blijft het artikel eigendom van MediPlus. Bij betalingen op rekening dient de rekening binnen veertien dagen te zijn voldaan.
3.2 Bij het plaatsen van een bestelling gaat de klant een overeenkomst aan met MediPlus voor de afname van het artikel. Indien de bestelling wordt geannuleerd of geretourneerd kan MediPlus zich beroepen op een vergoeding van 30% van de som van de bestelling.
3.3 Indien de klant het artikel zelf bij de zorgverzekeraar declareert, zorgt de klant ervoor dat MediPlus de rekening binnen de gestelde betalingstermijn betaald krijgt.
3.4 Met uitzondering van sanitaire en overige artikelen van hygiënische aard, alsmede met uitzondering van verbruiksartikelen, mag de klant het artikel, binnen 14 dagen in originele verpakking aan MediPlus terugsturen in ongebruikte en onbeschadigde staat. Dan betaalt MediPlus de aankoopprijs terug. MediPlus betaalt het reeds betaalde bedrag zo spoedig mogelijk terug met hetzelfde middel als waarmee de klant heeft betaald, doch uiterlijk binnen 14 dagen na de terugzending of herroeping, mits de klant de producten, zendingen of onderdelen binnen deze termijn in goede staat ontvangen heeft. Tijdens de bedenktijd zal de klant zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. De klant zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de klant het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen. De klant is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan hierboven toegestaan.
3.5 Retour aankoop: kosten voor retourzendingen zijn voor rekening van de klant.
3.6 MediPlus biedt een verkopersgarantie van 2 jaar op verkoopartikelen. De garantietermijn start op datum van aflevering en de klant moet een geldig aankoopbewijs kunnen overhandigen. Binnen deze garantietermijn kunnen (op keuze van MediPlus) producten worden omgeruild, gerepareerd of teruggenomen. Uitzonderingen op de garantiebepalingen zijn o.a. intensieve gebruiksartikelen, artikelen met een T.H.T.-datum, accu's, schade door ondeugdelijk gebruik en/of afwijken van gebruiksaanwijzing.
3.7 De klant kan slechts vervanging van het artikel of ontbinding van de koopovereenkomst vorderen indien binnen de garantieperiode:
a. MediPlus tot tweemaal toe een vruchteloze poging heeft gedaan een zelfde gebrek te herstellen en dit gebrek voldoende ernstig is om vervanging of ontbinding te rechtvaardigen;
b. de klant aantoont dat het artikel zoveel gebreken vertoont of heeft vertoond dat deze niet aan de overeenkomst beantwoordt en dat deze gebreken vervanging of ontbinding rechtvaardigen.
4. Transport
4.1 MediPlus maakt gebruik van derden partijen voor verzenden van artikelen. Hoewel wij ons inzetten om een efficiënte en betrouwbare levering te garanderen, kunnen wij niet verantwoordelijk worden gehouden voor vertragingen of problemen die buiten onze controle vallen.
5. Betaling
5.1 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen dient de betaling zonder korting of verrekening te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum middels overmaking op de door MediPlus aangewezen bankrekeningnummer. Bezwaren van enigerlei schort de betaling van de factuur niet op.
5.2 Indien de klant het artikel zelf bij de zorgverzekeraar declareert, zorgt de klant ervoor dat MediPlus de rekening binnen de gestelde betalingstermijn betaald krijgt.
5.3 Incassokosten zijn voor rekening van de klant.
6. Toepasselijk recht en forumkeuze
6.1 Op alle overeenkomsten tussen MediPlus en klant waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, is Nederlands recht van toepassing.
6.2 Alle geschillen die verband houden met overeenkomsten tussen MediPlus en de klant, waarop deze voorwaarden van toepassing zijn worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin MediPlus de statutaire vestigingsplaats heeft.
6.3 Voor MediPlus betekent dit dat de Rechtbank Limburg bevoegd is kennis te nemen van geschillen tussen MediPlus en de klant.
7. Klachten
7.1 Als de klant niet tevreden is over de geleverde diensten of de organisatie daaromheen, kunt de klant een klacht indienen. Een klacht indienen kan via onze website of via de klantenservice 076-7115100.
7.2 Klachten moeten binnen bekwame tijd nadat de klant de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij MediPlus. Mochten er gebreken zijn als gevolg van leveren of ophalen dan is het de verantwoordelijkheid van de klant om dit binnen 2 werkdagen aan MediPlus te melden.
7.3 Bij MediPlus ingediende klachten worden binnen een termijn van 5 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door MediPlus geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de klant een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
7.4 De klant dient MediPlus in ieder geval 6 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen.
8. Privacy
8.1 MediPlus verwerkt uw beschermde persoonsgegevens om de diensten te kunnen verlenen, zoals het indienen van de verstrekking aan uw zorgverzekeraar en het juiste hulpmiddel op het juiste adres af te leveren.. MediPlus houdt zich bij het beschermen en verwerken van uw persoonsgegevens aan de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) volgens het privacyreglement van MediPlus dat terug te vinden is op onze website. De klant kan zijn/haar persoonlijke gegevens ter inzage vragen en laten wijzigen bij onjuistheden.